Kemalangan Kenderaan-Kereta Terbabas/
Kereta Terbalik di Jalan Raya
--------------------------------------
Menuntun berita di dalam sebulan ini, kelihatan
2 atau 3 kereta terbabas di dalam kemalangan
jalan raya setiap minggu. Saya terpanggil memberi
pandangan-analisis dan cadangan yang dapat
merungkai mengapa ianya berlaku dan memberi satu
cadangan untuk masa panjang untuk pembuat dasar yang
berkenaan.
Secara ilmiah semua benda yang bergerak adalah
tertakluk kepada Hukum Newton [Google-Newton's
Laws Of Motion].
Hukum No 1nya berbunyi-
'Body in motion will continue to be in a state of motion,
unless impressed force acts upon it..'
Terjemahanya -
Satu badan [kereta/ bola] yang bergerak akan terus bergerak
hinggalah ke satu poin satu daya mencengkamnya..'
Hal ini berlaku secara teori -maknanya di dalam situasi
'real life' tidak ada situasi yang bolih terdapat satu bodi
yang bolih terus bergerak tanpa henti kerana terdapat daya
'friction' atau geseran yang berlaku antara tayar dan roda
bodi yang akan berhentikan bodi itu. Situasi yang hampir di
dalam Senario Hukum Newton adalah terdapat di padang luncur
ice [ice-skating ring].
Ingat Hukum Newton adalah benar [true] bila kelajuan asal
[initial velocity] kosong [=0].
Maknanya walaupun ada kasut atas padang luncur sekalipun dan
kalau pada mulanya ianya tak bergerak , ianya tidak bergerak
bila bila masa pun selepas t=0.
Ingat motion maknanya gerak. Tak bergerak pun satu motion [velocity=0]
Kias Yang Simple
-----------------
Bila Pak Mat berjalan dengan memakai sarong yang londeh dia bolih
bermundar mandir tanpa henti hinggalah satu dari seliparnya tersangkut
di kain yang terlondeh tadi.Kalau selipar kanannya mencengkam kainnya
terbabaslah Pak Mat ke kanan. Dan jika selipar kirinya mencengkam kainnya
terbabaslah Pak Mat ke kiri.
Di dalam senario kereta yang berjalan terus [continuos motion] ianya akan
terbabas ke kanan jika tayar belakang [kananya ] tercengkam brek. Senario
terbabas ke kiri akan berlaku jika tayar belakang kiri tercengkam dek brek.
Sistem Brek- Sistem Hidraulik
------------------------------
Kalau sistem operasi brek di motosikal kapcai adalah sistem wayar , bila kita
brek, roda belakang dan hadapan akan dicengkam melalui 'pads' .Wayar akan tarik
2 pasang 'brek pad' ke arah roda [depan dan belakang ] hingga kapcai berhenti.
Bila kita lepas brek di tangan ada reaksi dari spring yang 'free'kan pads dari
roda.
Motor berkuasa besar pakai sistem hidraulik untuk operasi brek. Skematik operasi
sama dengan sistem wayar tapi hydraulik ada ciri cirinya sendiri. Pads masih
digunakan tetapi saiznya besar. Sistem ini melibatkan operasi 2 pump Master-Slave. Model
M-S ini bolih dilakukan olih Guru [Master ] dan Student [Slave] .
Contoh: Cuci Papan Hitam.
Master mulakan [arah] Student [Slave]: Cuci Papan Hitam. Student pun cucilah papan hitam
seperti diarah guru.
Master Pump Hydraulik adalah simple pump yang ada 2 piston. Jadi bila brek ditekan ianya akan
2 piston sekali gus dan tekanan ini akan dibawa olih cecair brek ke brek belakang.
Sistem brek kenderan sekarang adalah-
sistem 1: Brek Cakera [disk brakes] di 2 roda hadapan dan dua drum di belakang
[90 peratus jenis kereta guna sistem ini]
sistem 2 : Brek Cakera depan dan belakang [ Proton Perdana]
Kelemahan Sistem
---------------
Sebelum menukil article ini saya ada membuat pertanyaan di warong saya selalu
lepak mencari poin kelemahan sistem brek.
Di dalam operasi sistem 1, slave pump di roda belakang bocor dan bila ianya bocor
ianya akan mencengkam dan tidak free bila kenderaan dibrek dengan kuat [emergency
brake]
Bandingkan dengan sistem brek basikal tadi. Operasi brek mesti cengkam bila pemandu
membrek dan freekan roda bila brek dilepas. Kapasiti brek bila ianya bocor mungkin
50 per sen utuh. Bolih pandu di keliling taman dan hantar anak ke sekolah.
Masalah besar bila bawa laju di lebuhraya- brek yang mencengkam akan buat kereta terbabas.
Ini berlaku apabila piston di slave pump sudah berjalan 20mm tidak pulang ke lokasi asal kerana kebocoran.
Di dalam sistem 2 , slave pump tidak memberi masalah amnya kerana gerakan setiap
pump adalah hanya lebih kurang 2 mm. Poin of failurenya terletak di Master Pump.
Kalau Master Pump sudah lemah [sealnya atau pistonnya haus] kapasiti brek dibawah
40 persen- tak selamat untuk bersiar siar di kawasan Taman.
Gerakan piston piston di Master pump adalah 20-30mm dan kerjanya berat.
Bagitu juga kesnya untuk di disk di dalam sistem 1- gerak pistonya sekitar 2 mm juga.
Contoh- Proton Perdana dan Peugeot 504
Style Senggaraan Kereta
-----------------------
Apa cara yang nak digunakan-
1. Tunggu rosak baru baiki
2. Adakan sistem Preventive Maintenance ikut buku panduan [BP]
Setiap kereta dijual dengan Buku Panduannya [BP]. Walaupun tuan membeli kereta
secondhand adalah wajar BP ini diperolehi dan dibaca kerana ianya akan beritahu
spec Minyak dan senggaraan berkala yang perlu dilakukan atas kereta jenama itu.
Cara 1 adalah membahayakan .Tidak di sokong. Lebih baik naik bas/lrt
dari mempunyai kereta.
Cara 2- baiki ikut skim berkala. Kalau kereta sudah berumur 4 tahun adalah wajar
minyak rek ditukar. Periksa untuk kebocoran jika di sistem brek No 1 [disk/drum].
Lihat kesan minyak di roda. Jika ada cepat ke mekanik atau kedai tayar yang bolih
menukarkan slave pump itu. Kalau dah bocor tukar sahaja slave pump di roda
belakang. Di dalam hal brek belilah spare part ori di Authorized Dealer kerana
ianya menjamin keselamatan.
Di Malaysia peniaga tidak ada sifat honour macam omputih-semua nak cepat kaya dan kemudian
bermegah megah bangsa kami kuat kerja dan kaya. Yang celik IT bolih order
barang dari internet kerana barang tiruan berleluasa dan tanpa kontrol di malaysia.
Kalau anda sudah mempunyai kereta bertahun tahun dan tak pernah buka brek belakang
[disk/drum] mulakan sekarang. Cari mekanik yang bolih buka dan gantikan pump seal.
Cadangan ini untuk mat yang kekurangan Ringgit. Tukar cecair brek dan suruh mekanik
buka master pump sekali. Carilah gantian seal di kedai yang jual seal
[seal specialist]
Jenama adalah penting. Cari jenama Jepun seperti Seiken untuk semua keperluan seal.Ianya
mempunyai simbol bagaikan cross gereja katolik.
Spec Minyak Brek- Gunakan Spec Tinggi .
Spec yang ada mengikuti DOT 2, DOT 3 , DOT 4
Spec Tinggi memberi faktor keselamatan yang lebih .
Minyak brek yang disokong- Bosch DOT4 [warna cecair keemasan] kerana Boiling
Poinnya Tinggi
Impak Brek Belakang Tercengkam
-----------------------------
Bila satu brek belakang tercengkam, kereta bolih terbabas terutamanya pada hari
hujan renyai renyai. Di waktu itu minyak dijalan hanya timbul dari celah celah
batu di atas permukaan jalan membuat jalan jadi licin
Bahaya untuk kereta yang tinggi-Jeep, Pick Up, Avanza dan Innova .Kereta akan
terbalik apabila satu daripada roda belakang di cengkam dek brek.
Ingat -Lumrah brek adalah cengkam dan Free.Pastikan ianya disenggara sebelum ianya
mendatangkan masalah
Tingkatkan Pemerekseaan Kereta Sendiri
--------------------------------------
Walaupun di England ada sistem pemeriksaan
kendereaan setiap tahun [MOT Test] satu
prasyarat untuk membaharui cukai jalan, pemandu
dinasihatkan membuat pemeriksaan sendiri yang
lebih kerap olih tahap keselamatan perlu ditingkatkan
kerana terdapat cuaca buruk di luar jangkaan.
Di negara kita kenderaan dimestikan buat pemeriksaan
sebelum hakmilik bolih diproses untuk pemindahan hakmilik.
Tapi dengan sistem yang ada kemalangan masih tinggi.
Ambil tugas pemereksaan kereta kita sendiri.
Simpan buku log/rekod bertarikh dan rekod km setiap
kerja pembaikan/tukar minyak/tukar tayar dan resip resipnya.
Beberapa tahun lampau tuntutan insuran saya ditolak dek Syarikat
Insuran London dan Pacific walaupun kereta saya diinsurankan dengan
insuran comprehensif. Mereka mahu bukti yang kereta telah disenggara
dengan baik walaupun kereta belum pun berumur 5 tahun!
Akhir Kata
---------
Guru guru sains di Sekolah bolih mendidik pelajar
untuk menjadi pemandu celik masa hadapan dengan menggunakan
contoh yang saya telah adakan. Satu daripada cara menunjukkan
operasi brek ialah memasang satu demo sistem brek di atas lab bench yang ada
master pump dan slave pump yang berfungsi. Pelajar akan dapat guna info
ini untuk menjadikan mereka pemandu yang celik secara teknikal
Labels: car accident due to locked brakes, maintenance policy
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home