Penipuan Di Dalam Industri Pemabaikan [Ketuk] Kemalangan Jalanraya
Baru baru ini saya telah diminta jiran untuk menguji kereta Kembara yang baru sahaja dibaiki selepas satu kemalangan di hadapan rumahnya selepas terperosok didalam bengkel CAC Sdn Bhd di Pandan Indah selama 1 bulan.
Dari kaca mata kasar jelas kereta itu herot berot dari lokasi 2 tayar hadapan dengan kedudukan 2 tayar di belakang.
Kemalangan
Pada satu malam 25 Jun 2017 sekitar 10 malam kereta jiran
terparkir di hadapan rumahnya. Datang kereta toyota WA5814E melanggar
keretanya di sisi belakang menyebakan kerusakan teruk. Seterusnya kereta telah ditunda ke bengkel
CAC sdn Bhd untuk dibaiki dibawah tuntutan insuran tuan punya kereta yang melanggar kereta jiran saya.
Mengukur Kereta Yang Herot
Saya merujuk kepada spesifikasi kereta Perodua kembara dan
bacaan ukuran 'wheelbase'nya ialah 2420 mm. Maknanya kalau kita ambil tape dan ukur dai pusat roda depan ke roda belakang kita akan dapat nombor ini -2420 mm.
Ukuran saya adalah seperi berikut-
Di sayap pemandu wheelbase ;2423 mm
Di sayap penumpang : 2405mm
Maknanya kereta ini sudah herot berot.
Kerja Takde Standard
Kalau inilah standard kerja sebuah bengkel di bawah kelolaan PIAM, ini adalah kerja tak de standard.
Siapakah yang patut awasi mutu kerja kereta yang keluar dari bengkel yang diluluskan dek PIAM?
Ajensi manakah yang bertanggung jawab atas keselamatan
kenderaan yang telah dibaiki dek bengkel yang dibuat dibawah
tuntutan insuran?
BNM, JPJ atau MOT
Atau adakah ini satu aktiviti yang merupakan ' industry regulated' ?
Kajian MIROS
Baru baru ini Ketua Pengarah MIROS ada buat kejutan kononya
punca kemalangan utama adalah pemandu gila ber'texting'!
Pada hemat saya ini satu jenaka besar!
Kajian ini mungkin benar di Eropah kerana mereka memang hidup senang dan berpoya poya dengan pasangan isteri/suami
dan kekasih adalah satu lumrah bagi mereka.
Adakah Pak Mat yang balik ke KB atau ke KT melalui LPT2 ada selera nak bertexting?
Tak mungkin.
Senario Sebenar
Bayangkan senario sebenar. kereta yang dibaiki dari bengkel
selepas kemalangan herot berot hingga pemandu hilang kawalan bila dibawa laju di lebuhraya. Ini kemungkinan besar bukan texting yang direka reka dek MIROS!
Ekspose
Saya harap pihak akhbar STAR akan buat satu ekspose di dalam industri pembaikan yang diuruskan dek PIAM Tok ManTok Manuntuk mencungkil sejauhmana penipuan berlaku seperti mana
yang STAR telah buat untuk industri tayar celup!
Dari kaca mata kasar jelas kereta itu herot berot dari lokasi 2 tayar hadapan dengan kedudukan 2 tayar di belakang.
Kemalangan
Pada satu malam 25 Jun 2017 sekitar 10 malam kereta jiran
terparkir di hadapan rumahnya. Datang kereta toyota WA5814E melanggar
keretanya di sisi belakang menyebakan kerusakan teruk. Seterusnya kereta telah ditunda ke bengkel
CAC sdn Bhd untuk dibaiki dibawah tuntutan insuran tuan punya kereta yang melanggar kereta jiran saya.
Mengukur Kereta Yang Herot
Saya merujuk kepada spesifikasi kereta Perodua kembara dan
bacaan ukuran 'wheelbase'nya ialah 2420 mm. Maknanya kalau kita ambil tape dan ukur dai pusat roda depan ke roda belakang kita akan dapat nombor ini -2420 mm.
Ukuran saya adalah seperi berikut-
Di sayap pemandu wheelbase ;2423 mm
Di sayap penumpang : 2405mm
Maknanya kereta ini sudah herot berot.
Kerja Takde Standard
Kalau inilah standard kerja sebuah bengkel di bawah kelolaan PIAM, ini adalah kerja tak de standard.
Siapakah yang patut awasi mutu kerja kereta yang keluar dari bengkel yang diluluskan dek PIAM?
Ajensi manakah yang bertanggung jawab atas keselamatan
kenderaan yang telah dibaiki dek bengkel yang dibuat dibawah
tuntutan insuran?
BNM, JPJ atau MOT
Atau adakah ini satu aktiviti yang merupakan ' industry regulated' ?
Kajian MIROS
Baru baru ini Ketua Pengarah MIROS ada buat kejutan kononya
punca kemalangan utama adalah pemandu gila ber'texting'!
Pada hemat saya ini satu jenaka besar!
Kajian ini mungkin benar di Eropah kerana mereka memang hidup senang dan berpoya poya dengan pasangan isteri/suami
dan kekasih adalah satu lumrah bagi mereka.
Adakah Pak Mat yang balik ke KB atau ke KT melalui LPT2 ada selera nak bertexting?
Tak mungkin.
Senario Sebenar
Bayangkan senario sebenar. kereta yang dibaiki dari bengkel
selepas kemalangan herot berot hingga pemandu hilang kawalan bila dibawa laju di lebuhraya. Ini kemungkinan besar bukan texting yang direka reka dek MIROS!
Ekspose
Saya harap pihak akhbar STAR akan buat satu ekspose di dalam industri pembaikan yang diuruskan dek PIAM Tok ManTok Manuntuk mencungkil sejauhmana penipuan berlaku seperti mana
yang STAR telah buat untuk industri tayar celup!
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home